Snabb ärendehantering inom elevhälsan kan vara avgörande

Elever som behöver extra stöd måste upptäckas snabbt och kopplingen till ärendehanteringen måste vara smidig. Ju tätare koppling, desto större chans att eleven inte förlorar värdefull tid. I StudyBee hänger alla delar tätt ihop.

Många skolor upplever dels att det hinner gå för lång tid innan rätt stöd formas och tillämpas för elever med behov av särskilt stöd och åtgärdsprogram, dels att processen kring ärenden är för omständlig. Ärenden kan också handla om att hantera kränkande behandling, hög frånvaro eller olika typer av tillbud. Denna situation kan bero på bristfällig uppföljning av insatser, otydliga rutiner eller haltande kommunikation. Dokumentation kan också ligga i olika system, vilket gör arbetet tungrott.

Både bra systemstöd och rutiner behövs

Carin Hansson, specialpedagog och skolexpert på StudyBee, har arbetat med elever som behöver extra stöd i många år och sett hur tiden varit en viktig faktor.

“Det kan snabbt bli en ond spiral för elever som halkar efter. De får dåligt självförtroende, känner sig missförstådda och drar sig undan. Ju tidigare skolan upptäcker och samarbetar kring dessa elever, desto mindre insats för alla parter inklusive eleven själv att hamna rätt,” säger Carin Hansson och fortsätter:

“Samtidigt vet vi att arbetsbördan är stor för många lärare och inom elevhälsan, så det krävs både bra systemstöd och bra rutiner för att få detta att fungera”.

Tillgängligt direkt på elevkortet

I StudyBee finns ett Early Warning System som visualiserar elevernas studiesituation och signalerar om någon elev riskerar att missa målen. Från denna vy kan mentorer, lärare, specialpedagoger och kuratorer på bara ett klick ta sig till elevens elevkort. Elevkortet samlar allt som rör eleven – översikt över studieresultat, examensprognos, dokumentation av extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Här finns även ärendehanteringen direkt tillgänglig, vilket innebär att det inte behövs ett separat system för detta. Den täta kopplingen är i stället en styrka. 

“När all dokumentation finns samlad och lättillgänglig på ett ställe minskar risken att värdefull information tappas bort och därmed fördröjer stödinsatserna. Samarbetet inom kollegiet blir effektivare,” säger Carin Hansson. 

Enkelt att samarbeta och följa processen

I ärendehanteringssystemet kan användare skapa nya ärenden, tilldela dem till kollegor som bör vara delaktiga, skriva anteckningar samt skapa dokumentation. Ärendehanteringssystemet är behörighetsstyrt. I ärenden läggs till exempel all dokumentation från utredning och pedagogisk bedömning till beslut om åtgärdsprogram. Även mötesprotokoll, dokument för överlämning och incidentrapporter sparas här och behörig skolpersonal kan enkelt följa vad som gjorts och vilka beslut som fattats. När ett ärende uppdaterats eller ett nytt har skapats, skickas en notifiering till berörd personal. Tiden spelar roll – barn och ungdomar som behöver stöd måste få det, utan fördröjning.

 

Vill du veta mer om hur StudyBee kan förbättra processerna på er skola?

Hör av dig, så berättar vi mer.

Föregående
Föregående

"StudyBee har underlättat enormt”

Nästa
Nästa

Designgymnasiet stärker stödet till elevernas utveckling med StudyBee