Lärare och elever har behövt arbeta allt mer i digitala verktyg under Coronakrisen.
Har de digitala verktygen klarat av den höga nivån?
Först vill vi berömma dig och alla andra som jobbar inom skola. Speciellt alla lärare som vi vet gör sitt yttersta under krisen vi befinner oss i. Coronakrisen har pågått ett tag och många lärare och elever har tvingats att gå över och endast arbeta i digitala verktyg. Men höll verktygen måttet?
I den situation som pågår har det naturliga valet varit att använda de system ni redan har och utbildat personal och elever hur dessa ska användas för fjärrundervisning. Systemen införskaffades ofta med tron att elever kommer till ett klassrum där läraren finns tillgänglig.
Med Corona följer en helt ny insikt. Insikten att vi måste förhålla oss till en ny ordning där målet är detsamma, att ge bästa förutsättningar för elever att tillägna sig adekvat kunskap.
Nu har det gått en tid och snart är det skolavslutning.
Det är därför hög tid (om ni inte redan börjat) att analysera vilka delar av ert digitala systempaket som fungerat bra, vilka som fungerat mindre bra, och vilka som inte alls fungerat. Nästa steg är att undersöka vad det finns för möjligheter att täppa till de delar som fungerat mindre bra och inte alls fungerat. Det kan vara så att det inte är systemverktygen ni använder som är undermåliga för fjärrundervisning. Det kan ibland bero på hur man hanterar dessa, t ex hur man skapar uppgifter. Ska man ha många små eller färre och större uppgifter? Ska man som pedagog vara videouppkopplad under hela lektionen, eller bara i början och i slutet?
Det finns väldigt många variabler som ni kan optimera där en hel del handlar om det pedagogiska genomförandet på lektionsnivå men också på kursnivå. Ofta är det dock så att det finns en viss irritation med de systemverktyg ni har. Därför bör er analys göras parallellt med att ni undersöker vilka systemverktyg som finns. Så att ni till skolstart Hösten 2020 har bästa möjliga förutsättningar för att lärare ska kunna ge elever möjligheten att nå sin fulla kapacitet.
Är du nyfiken på hur StudyBee fungerar tillsammans med Google Classroom?
Eller vad vårt nya verktyg kan tillföra? Kortfattat är det ett verktyg där du utanför Googlemiljö får insikt och möjlighet att skapa och följa upp åtgärder. Det ger även en övergripande vy för hur det går för elever och klasser. Med detta verktyg utökar vi tillgängligheten för rektorer, mentorer, speciallärare mm. Alltså ännu en pusselbit vi lägger för att komplettera G Suite for Education.