Så skriver du meningsfull återkoppling till dina elever

Återkoppling är en del av själva kärnan i läraruppdraget. Eleverna ska bli motiverade och komma vidare i sin utveckling. Ändå fallerar det så ofta. Vad behöver vi förstå och förändra för att återkopplingen ska bli meningsfull för eleverna?

Säg den elev som inte någon gång tyckt att lärarens återkoppling saknats eller varit otydlig, och kanske inte heller vågat säga det… Det är en dålig situation, eftersom återkoppling är en central del i lärarens uppdrag. Elever är i skolan för att lära sig nya saker, utveckla sina förmågor och upptäcka sin egen kapacitet. Läraren är där för att hjälpa dem att utvecklas – och det är ett ständigt lärande även för lärare. 

“Det vi framför allt måste göra är att ta elevperspektivet. Om eleven inte får någon återkoppling, inte läser den eller förstår den, då måste vi ta oss en funderare. Vad kan vi göra annorlunda?” säger Carin Hansson, skolexpert på StudyBee, specialpedagog och rådgivare.

Fokus på processen – inte enbart resultatet

En situation Carin Hansson ofta ser ute på skolorna är att eleverna får en arbetsuppgift och tre veckor senare får de återkopplingen. Eleverna får ingen möjlighet att träna under tiden och verkligen lära sig. Lägg därtill elever som är osäkra och inte vågar säga att de inte förstår.

“Ett råd är att planera in tid för återkoppling under arbetsperioden och låta eleverna redan i starten få veta planen genom att utgå från frågorna vart är vi på väg och hur tar vi oss dit? Berätta också om utmaningarna i uppgiften och att eleverna inte förväntas kunna detta från början. Betona att poängen är att de ska lära sig,” säger Carin Hansson och tillägger:

“Vi måste hitta sätt att inte fokusera på resultatet, utan på processen. Fokus på resultat skapar lätt osäkerhet och bromsar elevernas nyfikenhet,” säger hon. 

Dela erfarenheter i arbetslaget

Det är också mycket värdefullt att i arbetslaget diskutera återkoppling och dela med sig av vad som fungerar bra. Vilka utmaningar brukar elever ha i vissa kurser och arbetsmoment, hur kan vi jobba extra med återkoppling här? När märks det att eleven tagit till sig återkoppling och hur var den då utformad? 

“Arbetet inom kollegiet är enormt viktigt och lärorikt. Alla lärare och specialpedagoger har viktiga erfarenheter och knep att dela med sig av,” säger Carin Hansson.

StudyBees verktyg underlättar dessa diskussioner, eftersom rektor, lärare och specialpedagoger med behörighet kan ta del av en elevs studiesituation. Verktyget signalerar om eleven behöver stöd och i vilka ämnen. Tillsammans kan lärarlaget hjälpas åt att forma lösningar.

Formellt eller informellt språk?

En ofta förbisedd aspekt på återkoppling är valet av ord. Ett alltför formellt språk kan vara svårt för eleven att ta till sig och blir då verkningslöst. Lärare kanske använder formuleringar från styrdokument, vilka många gånger ligger långt från elevens vardag. Man bör också tänka på att det skrivna ordet kan upplevas hårdare än det talade.

“Igen gäller det att ta elevens perspektiv. Hur formulerar och kommunicerar jag så att budskapet tas emot och blir motiverande? Hur håller jag mig borta från att kommentera eleven som person, men ändå vara uppmuntrande?” säger Carin Hansson.

Återkoppling är och förblir en av de viktigaste uppgifterna en lärare har och lyckas läraren knäcka koden för meningsfull återkoppling kommer de också se hur lusten att lära ökar hos eleverna. 

 

Föregående
Föregående

StudyBee vinner avtal med Lunds kommun

Nästa
Nästa

"StudyBee har underlättat enormt”