Utvecklingssamtal – från förvirring till fokus på framtiden
Utvecklingssamtal ska handla om elevens lärande och utveckling. Ändå blir det ofta bara konstaterande av resultat, och inte sällan är informationen helt ny för både elev och vårdnadshavare. Möjlighet till god förberedelse saknas. I StudyBee finns underlaget tillgängligt för alla parter inför samtalet.
Säg den mentor som inte upplevt både överraskningar och förvirring i utvecklingssamtal med elever och vårdnadshavare på grund av undermåligt underlag från lärare och elevhälsa. I sittande möte kan mentorn upptäcka att eleven ligger efter i några ämnen, vilket varken elev eller vårdnadshavare förstått. Lägg därtill att förklaringar kan saknas. Carin Hansson, specialpedagog och skolexpert på StudyBee, menar att detta tyvärr är en vanlig situation som blir olycklig för alla eftersom samtalet inte blir det konstruktiva, framåtblickande resonemang som skulle kunna kännas meningsfullt för eleven. Fokus blir konstaterande av resultat i stället för utveckling.
Möjligt att undvika överraskningar
“På många skolor får inte mentorn förutsättningar att skapa ett samtal med fokus på ambitioner, förbättringar och reflektion, eftersom ingen kunnat förbereda sig ordentligt. Elever som ligger efter kan också hamna i en obekväm situation gentemot vårdnadshavare om resultat kommer som en överraskning, vilket kan passivera samtalet,” säger Carin Hansson och fortsätter:
“Om mentor, elev och vårdnadshavare i stället i god tid haft ett komplett underlag med resultat och återkoppling på såväl uppgifter som arbetsområde och kursnivå, så hade utvecklingssamtalet hamnat på en helt annan nivå.”
Förberedelse är nyckeln till meningsfullt samtal
I StudyBee Insights samlas all information om elevens studiesituation på Elevkortet. Här finns resultat, varningsnivåer, återkoppling från lärare i olika kurser, dokumentation av extra anpassningar och åtgärdsprogram. Allt överskådligt presenterat och enkelt att klicka sig vidare ifrån för att få djupare information. Detta ser mentorn och kan förbereda sig ordentligt inför utvecklingssamtalet.
“När allt underlag finns på plats, får mentorn möjlighet att stämma av sina frågor i förväg med lärare och elevhälsa, och säkerställa att återkopplingen är tydlig och meningsfull för eleven,” säger Carin Hansson.
Eleverna blir delaktiga och kan föra sin talan
Elever och vårdnadshavare förbereder sig med elevappen StudyBee Mobile, som uppdateras kontinuerligt. I denna finns både kursövergripande information och bedömningsunderlag för respektive kurs inkluderat både resultat och formativ återkoppling. Så snart en lärare är klar med sin bedömning skjuts informationen ut i appen. Däremot finns inte extra anpassningar i appen för att undvika snack mellan elever. Dessa kan mentorn ta fram under utvecklingssamtalet och då diskutera dem med eleven och vårdnadshavare.
“Med StudyBee kan utvecklingssamtalet bli så mycket mer än bara en rapportering av resultat. När arbetssätt och rutiner fungerar, så finns allt material tillgängligt och överskådligt. Framför allt eleverna vinner på detta. De blir delaktiga och kan föra sin talan på helt annat sätt,” säger Carin Hansson.