Tungt att utvärdera åtgärdsprogram?

Terminen närmar sig sitt slut och det är dags för skolan att utvärdera åtgärdsprogram och följa upp hur extra anpassningar fungerat. Är det lika tungt som vanligt? StudyBee förenklar processen.

StudyBee är ett digitalt verktyg för elevutveckling och bedömning som bygger på en gemensam datakälla. Det betyder att alla i skolan – rektor, lärare och elevhälsa kan få tillgång till samma information. Anledningarna till att uppföljning av extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram blir så mycket enklare är att StudyBee dels har ett elevkort på varje elev, dels ett ärendehanteringssystem. Det ger er en tydlig process för arbetet.

Carin Hansson, skolexpert på StudyBee, förklarar hur det fungerar.

Hur fungerar elevkortet?

“Elevkortet innehåller en examensprognos för eleven och sektioner där lärare kan dokumentera extra anpassningar samt hantera ärenden kring eleven. Här dokumenteras också eventuella åtgärdsprogram. All denna information kan elevhälsan få tillgång till. Informationen i examensprognosen hämtas från systemets Early Warning System, där lärare markerat elevens resultat i olika kurser med färgkoderna grön, gul eller röd.”

Varför är det effektivt att använda elevkortet vid utvärdering?

“På elevkortet läggs all dokumentation kring elevens stödbehov. Det kan vara egna anteckningar, diskussioner med kollegor, men också dokument som rör beslut. Även samtal med berörd elev dokumenteras här. När det är dags för utvärdering av extra anpassningar och åtgärder finns allt samlat på ett och samma ställe, vilket förenklar arbetet för elevhälsan.”

Vilken är den största fördelen med elevkortet?

“Definitivt att all information är samlad på samma ställe och att lärare enkelt kan ge elevhälsan åtkomst. All personal runt en elev har samma information och kan hålla sig uppdaterad utan att behöva efterfråga uppgifter eller dokument.”

 

Vill du veta mer om hur StudyBee kan förbättra processerna på er skola?

Hör av dig, så berättar vi mer.


Föregående
Föregående

Julhälsningar med årets höjdpunkter

Nästa
Nästa

Vad tycker våra kunder?