Vad tycker våra kunder?
StudyBee säger sig vara “nya generationens digitala verktyg för skolan” och utmanar befintliga lärplattformar. Kunderna håller med och lyfter fram allt från smidigare arbetsflöden till förbättrat samarbete mellan lärare och elevhälsa. Häng med på en genomgång.
Alla skolor har idag någon form av digital plattform för att dokumentera, kommunicera och följa upp. Dock nöjer sig alltför många med “good enough” när det finns riktigt vassa tekniska verktyg som kan hjälpa dem att bli effektivare internt och förbättra möjligheterna för eleverna att nå sina mål. StudyBee är verktyget som löser många av skolornas utmaningar.
“Samarbete mellan lärare och elevhälsa blir mycket smidigare”
En aspekt som tas upp av flera kunder är StudyBees inbyggda Early Warning System (EWS), vilket gör det möjligt att tidigt upptäcka elever som behöver extra stöd. Detta är särskilt viktigt med tanke på att Skolverket i somras publicerade reviderade råd kring extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. StudyBee är uppbyggt för att stödja det arbetet. Ulrika Assarehn, rektor på NTI Vetenskapsgymnasiet i Helsingborg säger så här:
“Innan när vi hade uppföljning i excel, så var någon tvungen att äga det och fick ofta påminna kollegor om att fylla i. Det var inte heller tillgängligt för alla och inte så lättarbetat. Nu kan vi jobba mer proaktivt och det går snabbare att att upptäcka elever som behöver stöd. Det blir också mindre dubbelarbete för lärare, eftersom datan hämtas direkt från systemet,” säger hon.
Även Jens Levin, skolchef på Drottning Blanka, tar upp förbättrade möjligheter att stötta elever.
“Vi kan ta bättre beslut snabbare, och samarbetet mellan lärare och elevhälsa blir mycket smidigare,” säger han.
“Ett tydligt signalsystem för alla parter”
StudyBee är utvecklat så att alla i skolan jobbar mot samma datakälla, vilket innebär att information som lagts in kan ses av alla dem som gjorts behöriga. Detta skapar smidigare arbetsflöden och sparar mycket tid, men ger också bättre överblick och förståelse för enskilda elevers situation. Ulrika Assarehn tar upp detta som en av de “absolut största vinsterna med StudyBee”.
“Elevens situation kan göras synlig för personalgrupper som inte möter eleven i klassrummet till exempel rektor, kurator och specialpedagog. Det gör att det går mycket snabbare att sätta sig in hur det går för en elev. Vi kan också se i ärendehanteringssystemet vilka möten som hållits och läsa minnesanteckningar. Det är ett tydligt signalsystem för alla parter,” säger hon.
Martin Nilsson, IT-chef på Strömkullegymnasiet i Bengtsfors är inne på samma linje. Tidigare när en elev riskerade att inte bli godkänd fyllde lärare på deras skola i en blankett, bokade möte med rektor och sedan sattes blanketten i en pärm.
“Nu flaggar läraren i StudyBee, kryssar i vilka åtgärder som tagits och rektor kan enkelt gå in och ta del av informationen. Det sparar mycket tid,” säger Martin Nilsson.
Dessutom kan mentorer synliggöra för eleverna vilken status de har i olika kurser, vilket de och deras vårdnadshavare ser direkt i appen StudyBee Mobile.
“Minskad administrativ belastning”
En funktion som kan tyckas vara en detalj, men som uppskattas av många skolor är StudyBees sömlösa integration med Google Classroom. Användaren märker knappt att det är två system, så smidig är synkningen dem emellan. Både Drottning Blanka och Strömkullegymnasiet lyfter fram hur viktig den är.
“Den sömlösa integrationen med Google Classroom minskar den administrativa belastningen,” säger Jens Levin.
“Det är enormt värdefullt. Vi kan göra all bedömning direkt i Classroom utan att logga in och ut,” säger Martin Nilsson.
StudyBee har höga ambitioner om att vara ett riktigt bra stöd för skolpersonal på alla skolor från grundskola till vuxenutbildning, så att de i sin tur kan fokusera på det de vill allra mest – hjälpa barn och ungdomar att lyckas i skolan. Kunderna håller med. StudyBee ger dem det stöd de behöver.